רשמית: אוקראינה אישרה הקמת ענף קנאביס רפואי

החקיקה ההיסטורית צפויה להיכנס לתוקף רק במחצית השנייה של שנת 2024 והיא כוללת בשלב זה רק התוויות סרטן ופוסט טראומה לנפגעי המלחמה עם רוסיה, אבל מעריכים כי היא תתרחב

ברוב של 248 תומכים מול 16 מתנגדים אישר השבוע (חמישי) הפרלמנט האוקראיני את החקיקה שתאפשר לראשונה שימוש חוקי בקנאביס לצרכים רפואיים, תעשייתיים ומדעיים.

הצעד הפורמלי שנותר כעת הוא חתימתו הסופית של הנשיא וולודימיר זלנסקי על ההצעה. מדובר בהליך פרוצדורלי בלבד, לאחר שזלנסקי כבר הביע תמיכה פומבית בנושא. עדכון (16.2.24): זלנסקי חתם ואישר את החוק רשמית.

לפי החוק החדש, הממשל האוקראיני יוריד את הקנאביס מרמת סיכון 1, הגבוהה ביותר בחוק הסמים, לרמת סיכון 2, הנוגעת לחומרים בפיקוח.

הממשלה תאפשר לגופים מסחריים לפעול בתחום הקנאביס באמצעות רישיונות לגידול, ייצור, שיווק, יבוא וייצוא, הכל בכפוף לאישורים ובקרה רגולטורית קפדנית.

סוגיית הייבוא לא הופיעה בנוסח המקורי של החוק, אך משרד הבריאות האוקראיני קיבל אחרי דיונים את הרושם שייקח זמן רב להפיק גידול קנאביס מקומי בהיקף נדרש ולכן נקבע בחוק שיתאפשר יבוא קנאביס רפואי מחו”ל.

המינוס בחוק החדש הוא שלפחות בשלב ראשון, על פי הנוסח הרשמי שאושר, הטיפול הרפואי בקנאביס יתאפשר רק לחולי סרטן ולסובלים מפוסט טראומה כתוצאה מהמלחמה עם רוסיה בפרט.

עם זאת, את הרשימה הסופית של התוויות רפואיות שיזכו מטופלים ברישיון קנאביס רפואי, צפוי שר הבריאות האוקראיני לאשר במהלך החודשים הקרובים. יש מי שמקווים שהתוויות נוספות כגון אלצהיימר ואפילפסיה יתווספו לרשימה בשלב מוקדם.

בהודעה באתר ממשלת אוקראינה נכתב בין היתר כי “החוק מתיר גידול קנאביס רפואי באוקראינה רק תוך ציות קפדני, במתקנים סגורים כגון חממות, עם מעקב וידאו מסביב לשעון וגישה חופשית למשטרה”.

עוד נקבע כי כל מפעל, אצווה של מוצרי עיבוד, יחידת מוצרים ארוזים, אריזת תרופה על בסיס קנאביס וכיוצ”ב, יסומנו במזהה אלקטרוני ייחודי, וכך גם המרשמים לרכישה ושימוש בקנאביס יהיו דיגיטליים.

קנאביס רפואי אוקראינה
הפגנה למען קנאביס רפואי, קייב, אוקראינה

כזכור, כבר בשנת 2022 פורסם על כוונתה של אוקראינה לזרז את הקמת ענף הקנאביס הרפואי על רקע העלייה בנפגעי פוסט-טראומה במדינה כתוצאה מהמלחמה עם רוסיה.

לפני מספר חודשים אף הצהיר כאמור הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי כי “אנחנו צריכים סוף-סוף לאשר באופן כנה את השימוש ברפואה מבוססת קנאביס”.

התקדמות החקיקה בנושא הקנאביס באוקראינה מדגישה הבדל מהותי נוסף בינה לבין רוסיה, שכידוע נחשבת למתנגדת נחרצת להקלה בתחום ואף הביעה בעבר ביקורת פומבית נגד מדינות שהתירו לגליזציה של קנאביס.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר